Thursday, March 26, 2015

ভেবেছিলাম (Intended)


ভেবেছিলাম এই ব্লগে সুমন, প্রতুল, অনুপমের গানের লিরিকগুলো  সাজিয়ে দিয়ে ওনাদের স্তুতিতে মগ্ন হব ।
Intended to bedeck this blog with lyrics of songs of Suman, Pratul, Anupam and immerse in eulogising them.

ভেবেছিলাম এখানে বাংলা ইউনিকোড বর্ণের সঙ্কেতগুলো লিপিবদ্ধ করে একটা প্রবেশিকা লিখব ।
Intended to tabulate here the Bengali unicode character codes and write an introduction.

ভেবেছিলাম আমার সুকোমল বৃত্তিগুলোকে একত্রিত করে সৃজনশীল "কিছু একটা করব" ।
Intended, by unifying my finer instincts, to "Do Something Creative"

কিন্তু, সব ভাবনাগুলোকে ফালা ফালা করে কেটে দিয়ে গেল ইন্টারনেটে হোঁচট খেয়ে পাওয়া কিছু ছবি, কিছু ব্লগ - নির্বাক করে দিল আমায়, ফের ছড়িয়ে পড়ল, হারিয়ে গেল আমার সুকোমল বৃত্তিগুলো...
But, few photographs, few blogs - over which (I) stumbled in the Internet - slivered all those intentions, made me speechless; again my finer instincts got scattered, got lost...

-----------------

Contents:

1) Calcutta Riots, 1946
1.1) Description-1
1.2) Description-2
1.3) Role of H.S.Suhrawardy-1
1.4) Discrepancy between English & Bengali versions of Wikipedia
1.5) Conspiracy of Silence
1.6) Role of H.S.Suhrawardy-2
1.7) Description-3
1.8) Why the Calcutta Killings ?
1.9) Description-4 
1.10) Description-5
2) Noakhali Riots, 1946
2.1) Choosing the venue of the experiment
2.2) Descriptions
2.3) Heroic resistance of a Hindu leader
2.4) Nehru's Duplicity
2.5) Gandhiji's Ahimsa advice for Hindus
3) East Pakistan (Bangladesh), 1971
4) The Song of Bangladesh by Joan Baez
5) Quiz : Name the most suicidal race of all time.

Warning : The following contents are highly disturbing

1) কলকাতার দাঙ্গা, ১৯৪৬ (Calcutta Riots, 1946)

1.1) বর্ণনা-১

১৬ই আগস্ট, ১৯৪৬, মুসলিম লীগের ডাকে ডিরেক্ট অ্যাকশন ডে (Direct Action Day) পালন করার কথা বলা হয় । ১৯৩৯ সাল থেকেই ভারতে বিভিন্ন স্থানে দাঙ্গা পরিস্থিতি শুরু হয় । ১৯৪২ থেকে তা তীব্র আকার ধারণ করে । ওই দিন হরতাল ঘোষনা করা হয় । কংগ্রেসি নেতা প্রফুল্ল চন্দ্র ঘোষ, ১৪ই আগস্ট বালিগঞ্জে হিন্দুদের দোকানপাট খোলা রাখার আর্জি জানান জনসভা করে । ফলে উত্তেজনার আবহ তৈরী হয় । প্রসঙ্গত, একটা কথা বলে রাখি, কংগ্রেসি অনেক নেতাদের মধ্যে প্রবল ‘হিন্দু’ চেতনা ছিল এবং অনেক ক্ষেত্রেই তারা সেই বোধ দ্বারা পরিচালিত হতেন ।

১৬ই আগস্ট কলকাতার রাস্তায় বিশাল সংখ্যক মুসলিমদের (সঠিক সংখ্যা নিয়ে বিভ্রান্তি আছে) মিছিল নামে, যার একটা অংশ সশস্ত্র ছিল । ওইদিন সকাল ১০টা থেকেই হিন্দু মহল্লাতে দোকানপাটের উপর আক্রমণের খবর লালবাজারে আসতে থাকে । সকাল ১১টা তে সুরাবর্দী এবং খাজা নিজামুদ্দিন উর্দুতে উত্তেজনামূলক বক্তব্য দেন । ফ্রেডরিক বারোজ, তৎকালীন বাংলার গভর্নর সম্ভবত এই উত্তেজনামূলক বক্তব্যের খবর পান নি । সুরাবর্দী প্রশাসন কে নিষ্ক্রিয় করে রাখেন । পুলিসের কাছে আক্রমণ প্রতিরোধ করার কোনো অর্ডার পৌঁছায়নি । দুপুরের মধ্যে হিন্দু অধ্যুষিত এলাকায় মুসলিমদের আক্রমণ শুরু হয়ে যায় । চলে ব্যাপক লুটতরাজ । এই সময় পুলিস কাঠের পুতুলের মত বসেছিল । সেসময় কলকাতাতে হিন্দু ছিল ৬৪% আর মুসলিম ৩২% । প্রথমার্ধে আক্রান্ত হলেও খুব দ্রুত হিন্দুরা পালটা প্রত্যাঘাত শুরু করে । দুই সম্প্রদায়ের যে যেখানে যাকে পেত, কেটে ফেলে দিত । ১৭ই আগস্ট, সৈয়দ আবদুল্লাহ ফারুকি আর এলান মিস্ত্রি’র নেতৃত্বে একদল সশস্ত্র মুসলিম কেশোরাম কটন মিল আক্রমণ করে । পৈশাচিকভাবে ৭০০-৮০০ হিন্দু কর্মচারীকে খুন করা হয়, যার মধ্যে ৩০০ ওড়িয়া ছিলেন ।

এই গণহত্যার প্রাথমিক নিশানা ছিল হিন্দু সম্প্রদায়ের মানুষেরা এবং হত্যাকারীরা সুবিধে পেয়েছিল সুরাবর্দী’র নির্দেশে প্রশাসন নিষ্ক্রিয় থাকায় । পরবর্তী পর্যায়ে যখন হিন্দুরা পাল্টা প্রত্যাঘাত শুরু করে, তখন সুরাবর্দী বাধ্য হয়ে ফ্রেডরিক বারোজ’কে আর্মি’র জন্য অনুরোধ করেন । ঠিক কতজন নিহত হয়েছিলেন, তার সঠিক সংখ্যা পাওয়া মুশকিল, তবে সংখ্যাটা ৭০০০-১০০০০ এর কম হবে না এবং এর মধ্যে দুই সম্প্রদায়েরই মানুষ ছিলেন । [কালপুরুষ]

1.2) Description-2

"What most distinguished the 1946 riot from previous outbreaks was its highly organised nature. The League mobilised all its frontal organisations to make the 'Day' a success. Special coupons for gallons of petrol were issued in the names of League ministers to be used by their party functionaries. One month's food ration for 10,000 people was allegedly drawn in advance to feed the League activists. Once the riot began the Chief Minister Huseyn Shaheed Suhrawardy, accompanied by his political aids, spent considerable time in the Police Control Room to allegedly shield Muslims from police operations. On the other hand, Marwari merchants reportedly purchased arms and ammunitions from American soldiers, which were later used during the riot. Acid bombs were manufactured and stored in Hindu-owned factories long before the outbreak. Calcutta's Hindu blacksmiths were mobilised to prepare spearheads and other weapons." [http://defence.pk/threads/calcutta-hindu-muslim-riot-of-august-1946-and-its-impact-on-east-bengal.271036/]


1.3) হোসেন শহীদ সুরাবর্দী'র ভূমিকা-১


"সেই সময়ে বাংলায় প্রধানমন্ত্রী (আসলে বৃটিশ বাংলার মুখ্যমন্ত্রী) ছিলেন হোসেন শহীদ সুরাবর্দী । তিনি ছিলেন মুসলিম লীগ এর নেতা এবং জিন্নার অতি প্রিয় । হিন্দুপ্রধান অঞ্চল ভারতে এবং মুসল্‌মানপ্রধান অংশ পাকিস্তানে দেবার জন্য তখন বাংলাকে ভাগ করার কথা উঠেছে । কিন্ত সুরাবর্দী ছিলেন বাংলা ভাগ করার প্রবল বিরোধী । তিনি চেয়েছিলেন সমস্ত বাংলা পূর্ব পাকিস্তানে চলে যাক । এজন্য প্রয়োজন ছিল বাংলার হিন্দুপ্রধান অংশের মধ্যে মুসল্‌মানদের অনুপাত বাড়ানো । তিনি এই মিশন সফল করার জন্য প্রাণপাত করেছিলেন । তিনি বর্তমান পশ্চিমবঙ্গের অংশে উদেশ্যপ্রণোদিতভাবে মুসল্‌মান বসতি বিস্তার শুরু করেন । এবং জিন্নার প্রত্যক্ষ সংগ্রাম এর ডাক দেওয়ার পর নিজের পুলিশ প্রশাসনকে শুধুমাত্র কাফের (হিন্দু/শিখ) দাঙ্গাবাজদের বিরুদ্ধে ব্যবহার করেন । হিন্দু অঞ্চলে আক্রমণ হলে সরকার ঘুমাত । তাহারও নিজের ভলান্টিয়ার/রাজাকার বাহিনী (volunteer force) ছিল যাহারা কাফের (হিন্দু/শিখ) খতম করে পুলিশের নাকের ডগায় ঘুরত ।

তাহার রাজত্বে কাফের (হিন্দু) প্রধান মেদিনীপুর জেলায় তিনি উদ্দেশ্যপ্রণোদিতভাবে দুর্ভিক্ষ বৃদ্ধি করেন । কোনো প্রকার সহায়তা না করে সেখানে তিনি হাজার হাজার কাফের
(হিন্দু) খতম করে পুণ্য অর্জন করেছিলেন । অবশ্য পরে তিনি বলেছিলেন যে তিনি নাকি পুলিশ ও সেনার অপ্রতুলতার কারণে এবং ইংরাজ গভর্ণরের অসহযোগিতার জন্য কাফেরদের (হিন্দুদের) নিরাপত্তা দিতে পারেন নি । আর সেই সময়ে এই সুরাবর্দীর দলের অন্যতম সদস্য ছিলেন শেখ মুজিবর রহমান ।" [Alexander Dendrite's blog] (This blog, posted on 15-Sep-2012, has been deleted after flood of obscenities/abuses hurled on the blogger. I retrieved it from Google cached page.)

1.4) Discrepancy between English & Bengali versions of Wikipedia:-


"...Mujib (Sheikh Mujibur Rahman) was one of the Muslim politicians working under Suhrawardy during the communal violence that broke out in Calcutta, in 1946, just before the partition of India." [https://en.wikipedia.org/wiki/Sheikh_Mujibur_Rahman]

"ভারত ও পাকিস্তান পৃথক হওয়ার সময়ে কলকাতায় ভয়ানক হিন্দু-মুসলিম দাঙ্গা হয় । এসময় মুজিব মুসলিমদের রক্ষা এবং দাঙ্গা নিয়ন্ত্রণে আনার জন্য সোহরাওয়ার্দীর সাথে বিভিন্ন রাজনৈতিক তৎপরতায় শরিক হন ।" [https://bn.wikipedia.org/wiki/শেখ_মুজিবুর_রহমান]

1.5) Conspiracy of Silence

"...there was no significant attempt at creating a memory of the 1946 killings. One of the reasons probably was that Suhrawardy, who was Mujibur Rahman’s political mentor, is considered a kind of national hero in Bangladesh. This said, his admirers are not keen to dwell upon his role in 1946. Thus, there was a kind of conspiracy of silence ..." [Claude Markovits, 12 February 2015]

1.6) Role of H.S.Suhrawardy-2


Suhrawardy has left a controversial legacy in post-independent India. He is perceived as responsible for unleashing, at Jinnah's behest, the Direct Action Day in August 1946 which killed thousands of Hindus... During the Noakhali riots, he is quoted as saying to a group of Indian political leaders that everything was peaceful and orderly. [https://en.wikipedia.org/wiki/Huseyn_Shaheed_Suhrawardy]


"The man most widely blamed for the mass murder of Hindus and the torching of their property in the days and weeks following Direct Action Day was Bengal's Muslim League Chief Minister Huseyn Shaheed Suhrawardy. Every British officer, including Governor Sir Frederick Burrows and Chief of the Eastern Command Lt. General Sir Francis Tuker, pointed to Suhrawardy as the villain of the terror that exploded after he gave Calcutta's police a special holiday to "celebrate" Direct Action. What those self-righteous British officers failed to explain, of course, was why the army they commanded was kept in barracks until the rioters had done their worst work. As soon as troops did show themselves, marching through the streets up Garden Reach, Metia Bruz, Beliaghatia, and along the Lower Circular Road, the killers slipped away. Calcutta's Marwari Hindu merchants and bankers also pointed fingers at Suhrawardy. So did their sycophants in every court and bazaar, who soon hired their own thugs to wreak vengeance on Muslim quarters of the city, gutting homes and shops there for months.

Suhrawardy by now was stripped of Calcutta's chief ministership, replaced by Dr. Profullah Chandra Ghosh, leader of West Bengal's Hindu Congress majority provincial government. Nor would Suhrawardy be picked to become chief minister of East Pakistan; his less popular Muslim League rival Khwaja Nazimuddin had been selected instead by Jinnah to take that post in Dhaka. Jinnah knew that Suhrawardy's dream had been to preside over an independent nation of Bengal - Bangladesh - a new nation state he had lobbied hard to have carved out of the Eastern quarter of British India. His vision was to integrate Hindu majority West Bengal and Muslim majority East Pakistan into a single unified land of Bengali speakers, whose language and culture would transcend any differences of religious doctrine or practice. Mountbatten, however, refused even to consider Suhrawardy's brilliant plan, just as he had ignored Gandhi's proposal to replace Nehru with Jinnah. Though Suhrawardy's dream of becoming the king of Bengal was thus aborted, he lived to emerge less than a decade later (but only briefly to remain) as prime minister of Pakistan. He was removed by a martial coup and died a few years later in Beirut (Lebanon).

Gandhi had long known and liked Suhrawardy, ... [
Page-10 of Gandhi's Passion: The Life and Legacy of Mahatma Gandhi, By Stanley A. Wolper]

Irony - "Suhrawardy has an avenue named after him in Kolkata (West Bengal, India). This is strange, since the  controversial politician had played a big role in the communal violence of 1946... Pakistan has a thoroughfare in Islamabad named after him while Dhaka has a hospital and a maidan named in his honour, making him probably the only sub-continental politician honoured by three countries, though why West Bengal should be honouring him remains unclear." [Has Bengal stopped thinking over years?, Deepak Sinha, 2 July 2014]


1.7) বর্ণনা-৩

"আর আমেরিকার দালাল সুরাবর্দী বা তার লেঠেল সম্পর্কে আমার মূল্যায়ন আগা-গোড়া সমান । আমার 'নানা' সেই সময় কলকাতা থাকতেন । পুরো ঘটনার প্রত্যক্ষদর্শী ছিলেন । সেই দাঙ্গার ভয়াবহতা, নৃশংসতার বর্ণনা শুনেই আমাদের রক্ত হিম হয়ে যেত । উনারা কংগ্রেস সমর্থক ছিলেন (১৯৭৯ তে স্থায়ীভাবে বাংলাদেশে চলে আসার আগ পর্যন্ত ঐ দলটিই সমর্থন করতেন) । ওই দাঙ্গায় মুসলিম লীগের একটা শয়তানও মরেনি (কারণ ওদের প্রস্তুতি ছিল) । খালি মেরেছে । মরেছে নিরীহ মানুষ । যে মুসলমানরা কংগ্রেস করতো তারা মরেছে সবচেয়ে বেশি । আর (মরেছে) যারা জানতো না কি ঘটবে বা ঘটতে যাচ্ছে । আজব লাগে যখন দেখি সেই দাঙ্গাবাজ সাম্প্রদায়িকরা হয়ে যায়, 'গণতন্ত্রের মানসপুত্র' আর 'জাতির জনক' ।" [এ্যাপোলো, 2-July-2011]

1.8) Why the Calcutta Killings ?

"... It was actually a fight over who was to be master of Calcutta. By organizing huge demonstrations, occupying the Maidan and using whatever State power it had at its disposal, the Bengal Provincial Muslim League was trying to stake its claim to Calcutta as the capital of a Muslim Bengal, which would be part of Pakistan, whose shape was still hazy at the time. A massacre was probably not the League’s goal (although one pamphlet circulating amongst Muslims warned of a “general massacre” of Kafirs, infidels, i.e. Hindus), but the League’s supporters did not shrink from using violence on a significant scale to advance their objectives. Although the use of violence by a minority against the majority could appear irrational to us, in the mindset of many Muslims at the time it was not so, because they considered the Hindus cowardly and effeminate, and thought they were no match for Muslims in an open fight. As for the “Hindu” political parties, both Congress and the Mahasabha were bent on making a counter-demonstration of their superior muscle power. Therefore, they were not adverse to large-scale killings to decisively defeat the Muslim League’s attempts to impose its dominance. The massacre was the result of the clash of two wills, between which no compromise was possible." [Claude Markovits, 12 February 2015]


1.9) বর্ণনা-৪

"রাজাবাজারে হাত-পা কাটা হিন্দু মেয়েদের চুল দিয়ে বেঁধে উলঙ্গ করে সব ঝুলিয়ে রেখেছিল ।" - প্রাক্তন পঃবঃ পুলিশের ডি জি, গোলক বিহারী মজুমদার, আই পি এস, ‘ছেচল্লিশের আতঙ্কের দিনগুলি’ (১৯৪৬এর কলকাতা গণহত্যা) । [ইতিহাসের পুনরাবৃত্তি]

1.10) বর্ণনা-৫

"তখন ১৯৪৬ ... রাস্তায় বের হওয়া তখন সম্ভব ছিল না । প্রায় সময়ই কারফিউ জারি করা থাকত । ... আমাদের বাড়ির বারান্দাটা ছিল রাস্তার দিকে । তেতলার বারান্দায় দাঁড়ালে রাস্তা দোকানপাট অনেক দূর পর্যন্ত্ দেখা যেত । একদিন দেখলাম মুসলমানেরা হিন্দুদের দোকান লুঠ করতে লাগল । হিন্দুরাও মুসলমানদের উপর অত্যাচার শুরু করল ।

কোনদিন সন্ধ্যাবেলায় বারান্দায় দাঁড়িয়ে দেখতাম নিকাশী পাড়ার আকাশ লালে লাল । হিন্দুরা মুসলমানদের পাড়ায় আগুন লাগিয়ে দিয়েছে । একসময় শুনলাম মুসলমানরা হিন্দু মেয়েদের গোপন অঙ্গে লোহার শিক ঢুকিয়ে পুড়িয়ে মারছিল । এতে হিন্দুরা প্রচন্ড খেপে যায় । তখন হিন্দুরা মুসলমানদের নি্র্বিচারে হত্যা করতে লাগল । সেইসব দিনের কথা মনে পড়লে এখনও আমার গায়ে কাঁটা দিয়ে ওঠে ।"
[ছায়া দে, 4-August-2008]
অন্তিম যাত্রা : ১৯৪৬ কলকাতার দাঙ্গা

16 August 1946, কলকাতার রাস্তায় উদযাপিত হল মুসলিম লীগের "প্রত্যক্ষ সংগ্রাম দিবস
রেল-স্টেশনে আশ্রয় - ১৯৪৬ কলকাতার দাঙ্গা পীড়িত এক পরিবারের

2) নোয়াখালির দাঙ্গা,১৯৪৬ (Noakhali Riots,1946)

2.1) Choosing the venue of the experiment

The earlier experiment of Muslim League in Calcutta in the form of the 'direct action' day, started on 16th August, 1946 had failed as the Hindus were able to retaliate, despite the state machinery of the League government clandestinely helping its Muslim goons. Learning from this experiment, Noakhali was chosen because it had an overwhelming majority of more then 80% of Muslims. [http://neerajatri.blogspot.in/2011/03/noakhali-riots-truth-sacrificed.html?]


2.2) বর্ণনা

১৯৪৬ সালের ১০ অক্টোবর ছিল কোজাগরী লক্ষ্মী পূজা । সেই দিন নোয়াখালীর হিন্দু নারীরা শঙ্খ বাজিয়ে মাকে ঘরে এনেছিল, সুগন্ধি ধূপ জ্বেলে আসন পেতেছিল । কিন্তু তারা কি জানত কিছুক্ষণের ভিতরই তাদের শাখা সিঁদুর ত্যাগ করে বোরকা পড়তে হবে ?... [বাংলাদেশ হিন্দু বীর যুব সংঘ]

...সেখানে হিন্দু মহিলাদের মাটিতে চিৎ করে শুইয়ে মুসলিম লীগের গুণ্ডারা পায়ের বুড়ো আঙ্গুল দিয়ে সিঁথির সিঁদুর মুছে দিয়ে হাতের শাঁখা ভেঙ্গে তাদের স্বামী ও পুত্র ও শিশু কন্যাদের হত্যা করে ওই হিন্দু মহিলাদের জোর করে ইসলাম ধর্মে দীক্ষিত করে লীগ গুণ্ডারা বিয়ে করত । [রবীন্দ্রনাথ দত্ত, ‘দ্বিখণ্ডিত মাতা, ধর্ষিতা ভগিনী’, পৃঃ ৫]

“Worst of all was the plight of women. Several of them had to watch their husbands being murdered and then be forcibly converted and married to some of those responsible for their death. Those women had a dead look. It was not despair, nothing so active as that. It was blackness…….the eating of beef and declaration of allegiance to Islam has been forced upon many thousands of as the price of their lives”. [Miss Muriel Leister, member of a relief committee sent to Noakhali, 6th November, 1946 in V.V. Nagarkar – Genesis – p.446]

"But women complained to Mrs. Kirpalani of ... their conch-shell bangles, the symbol of their married life, having been broken and vermillion marks removed. At one place they were thrown on the ground by the miscreants who removed their vermillion marks with the toes of their feet... The slogans raised by the attacking Muslim crowds were those of the Muslim League, such as 'लीग जिंदाबाद', 'पाकिस्तान जिंदाबाद', 'लड़ के लेंगे पाकिस्तान', 'मार के लेंगे पाकिस्तान' ('League Zindabad', 'Pakistan Zindabad', 'Larhke lenge Pakistan', 'Marke lenge Pakistan')" [Acharya Kripalani, the president of Congress, whose wife went to Noakhali to assess the situation, after a few days of the outbreak]

"আক্রমণ করার সময় মুসলিম হানাদারেরা মুসলিম লীগের স্লোগান তুলছিল, যেমন 'মুসলিম লীগ জিন্দাবাদ', 'পাকিস্তান জিন্দাবাদ', 'লড়ে নেব পাকিস্তান', 'মেরে নেব পাকিস্তান' ।" [আচার্য কৃপালানি, কংগ্রেস প্রেসিডেন্ট, যার স্ত্রী হত্যাকাণ্ড ঘটার কদিনের মধ্যেই নোয়াখালি গিয়েছিলেন অবস্থা পর্যালোচনা করতে]

2.3) Heroic resistance of a Hindu leader



বা দিকের ছবিটা দেখুন : নোয়াখালি,১৯৪৬, ব্রিটিশ ভারত । এটা রাজেন্দ্রলাল চৌধুরীর ধ্বংসপ্রাপ্ত বাসা । তিনি ছিলেন নোয়াখালী বারের চেয়ারম্যান এবং নোয়াখালী হিন্দু মহাসভার প্রেসিডেন্ট । [ইতিহাসের পুনরাবৃত্তি

১১ অক্টোবর ১৯৪৬ : "গোলাম সরোয়ারের ব্যক্তিগত বাহিনী যা ‘মিঞার ফৌজ’ নামে পরিচিত ছিল... রাজেন্দ্রলাল রায়চৌধুরীর বসতবাড়িতে আক্রমণ করে । সে সময়ে ভারত সেবাশ্রম সঙ্ঘের স্বামী ত্রেম্বকানন্দ তাঁর বাড়িতে অতিথি হিসেবে ছিলেন । রাজেন্দ্রলাল পুরোটা দিন তাঁর বাড়ির ছাদ থেকে রাইফেল নিয়ে আক্রমণ প্রতিহত করেন । রাত নেমে আসার পর যখন দাঙ্গাবাজেরা ফিরে গেল তখন রাজেন্দ্রলাল স্বামী ত্রেম্বকানন্দ এবং তাঁর পরিবারের সদস্যদের নিরাপদ স্থানে পাঠিয়ে দেন ।"

১২ অক্টোবর ১৯৪৬ : "পরের দিন আবার মুসলিম দাঙ্গাকারীরা সংগঠিত হয়ে রাজেন্দ্রলালের বাড়িতে আক্রমণ করে । তারা বাড়িতে অগ্নি সংযোগ করে । রাজেন্দ্রলাল, তাঁর অগ্রজ চিন্তাচরন এবং অনুজ সতীশ সহ পরিবারের ২২ জন সদস্যকে হত্যা করা হয় । রাজেন্দলাল রায় চৌধুরীর শরীর থেকে মস্তক বিচ্ছিন্ন করে ফেলে মুসলিমরা । এরপর সে ছিন্ন মস্তক একটি থালায় করে গোলাম সরোয়ার হুসেনির নিকট নিয়ে আসে তার বাহিনী । রাজেন্দ্রলালের বাড়ি থেকে তাঁর দুই মেয়েকে অপহরণ করে নিয়ে আসে হুসেনির বাহিনী যাদেরকে হুসেনি তার দুই বিশ্বস্ত অনুচরকে গনিমতের মাল হিসেবে দেয় ।" [https://bn.wikipedia.org/wiki/নোয়াখালী_দাঙ্গা]

এবার ডান দিকের ছবিটা দেখুন : নোয়াখালি,২০১৩, বাংলাদেশ । সত্যি কি কিছু বদলেছে ?

Observe left part of the above photograph : Noakhali, 1946, British India. This is the ruin of Rajendra Lal Roy's house. He was the Presidentof both Noakhali District Bar and Hindu Mahasabha.

11-October-1946 : ...The last gang went to siege the house of Noakhali District Bar President and renowned Hindu intellectual of Bengal, Rajendra Lal Roy in Karpara village. But he was a real hero. Along with his sons and brothers he united the local Hindus and gave a strong resistance. The attackers fled for their life. Angered at being pushed back they attacked the local Hindu villages, burnt them and desecrated the temples. Meanwhile Mr. Roy had informed the Police station and sought protection but blatantly denied. He sent his sons to see if there were any escape route. They returned and described the hopeless situation as the village roads were patrolled by armed Muslims and all boats were stopped from plying on the river. However they pledged to each other that they will fight to the end. 

12-October-1946 : Next day morning at 8’o clock a larger crowd came to attack but the Hindus under the able leadership of Mr. Roy stood up once again and fired from guns and threw stones and bricks like rain to drive them away. Still no government relief came but their ammunition of the besieged Hindus were used up! Next the ferocious mob at being resisted again and again came under the personal command of Gulam Sarowar and first attacked Mr. Roy and killed him mercilessly. All others panicked and stopped fighting. Then one by one his relatives and the other Hindus who had taken refuge there were butchered. [Amrita Bazar Patrika – 23/10/46]

"The severed head of Rajendra Lal Roy was gifted to Gulam Sarowar in a silver plate. At Gulam’s order his two trusted lieutenants took the two beautiful daughters of Mr. Roy as the booty." [Binoy Bhusan Ghosh – Two Nation Theory and Bengalee – p 68]


Now observe right part of the above photograph : Noakhali, 2013, Bangladesh. Has anything really changed ?
 

2.4) Nehru's Duplicity (নেহরুর দ্বিচারিতা)

When Shyama Prasad Mukherjee urged Nehru on 18/10/1946 to intervene at Noakhali, explaining that the police was not helping the victims, his demand was rejected under the pretext that law and order was a state subject. As a result the carnage of hapless Hindus continued for months.

The Bengal government tried its best to hide the carnage and ultimately when the news came out, the nation was shocked. On 29/10/1946, major newspapers announced that on learning the atrocities in Noakhali, Hindus and Sikhs in Bihar retaliated and started paying back the Muslims in the same coin. Now, the same Nehru, came to Bihar along with Liaqat Ali (who became the first premier of Pakistan) and started threatening the Hindus in his 'peace' speeches. He said,
 
"Some people believe they are taking revenge for atrocities in East Bengal. It was bad enough. Culprits must be punished immediately. The government had to follow such a course by firing machine guns and bombing the people. No government could tolerate such lawlessness. ”
Just 25 days earlier, the same Nehru was talking of not intervening into state matters but now had changed his colours like a chameleon. [http://neerajatri.blogspot.in/2011/03/noakhali-riots-truth-sacrificed.html?]


2.5) Gandhiji's Ahimsa advice for Hindus

হিন্দুদের জন্য গান্ধিজীর অহিংসার উপদেশ

Mohandas Karamchand Gandhi, Mahatma Gandhi, also called the Father of the Nation had come to Noakhali in 9th November 1946 (stayed upto 2nd March 1947) for his last test on Hindu-Muslim relationship. To succeed he had asked the Muslims to protect their Hindu brothers. But he drew the line for Hindus to protect themselves. In his own words,"It is the duty of every Hindu not to harbor any thoughts of revenge”. “Hindus should not die helplessly, but face death bravely and without a murmur.” ...Under no circumstances Gandhi can give advice to stray away from the path of Ahimsa.

His last and greatest experiment failed at Noakhali. The Muslims did not protect the Hindus. The Hindus did not face death, they ran away to save their lives, to save the honour of their women. Those who failed to run, they had the choice between Koran and death. [
Noakhali Riots, 1946]

"Quit Noakhali Or Die, Gandhi Warns Hindus". New York Times. 8 April 1947. [http://en.wikipedia.org/wiki/Noakhali_riots]

3) পূর্ব পাকিস্তান (অধুনা বাংলাদেশ),১৯৭১ (East Pakistan, now Bangladesh,1971)


খান সেনার বীরত্ব - পূর্ব পাকিস্তান,১৯৭১
Bravery of the Yahya Khan's soldiers - East Pakistan,1971

আমি স্তম্ভিত, আমি নির্বাক, আমি জ্ঞানহারা - মানুষ কিভাবে এতো জঘন্য হতে পারে ??? 
I am stupefied, I am speechless, I am bereft of comprehension - How can human being be so abominable, diabolical, devilish ???


১৯৭১ এর ২৫শে মার্চের পর রাজারবাগ পুলিশ লাইনে পাকিস্তানি হায়েনাদের গণহত্যা, নারী নির্যাতন ও ধ্বংসযজ্ঞের নারকীয় দৃশ্যাবলী প্রত্যক্ষ করেছেন সেখানকার সুইপার রাবেয়া খাতুন । পাকিস্তানি হানাদার বাহিনীর নৃশংসতা যে কত ভয়ঙ্কর হতে পারে তার একটি প্রামাণ্য দলিল রাবেয়া খাতুনের এ জবানবন্দি, যা নেওয়া হয়েছে ‘বাংলাদেশের স্বাধীনতা যুদ্ধ ও দলিলপত্র: অষ্টম খণ্ড, পৃঃ৪৮-৫১’ থেকে । তিনি এই জবানবন্দি দিয়েছেন ১৯৭৪ সালের ১৮ ফেব্রুয়ারী তারিখে । তার সেই জবানবন্দি কোন রকম বিকৃত করা ছাড়াই নিচে দেওয়া হলো: 

The hellish spectre of genocides, excruciating non-stop gang-rapes and mutilation of Bengali women till death and wanton destruction perpetrated in the Rajarbag Police Line by Pakistani hyenas (occupying soldiers) was witnessed by the local sweeper Rabeya Khatun. Her statement taken from "Liberation war of Bangladesh & Documents: Volume 8, pp.48-51" bears testimony to the magnitude of the barbarity of Pakistan's mercenary army. She gave her statement on 18th February 1974. Without any modification her statement is reproduced below:

 Pakistan army action in Bangladesh 1971
War Crime - Bangladesh (A documentary on genocide by Pakistan in 1971)

Indira Gandhi's interview before and after 1971 India-Pakistan War 


4) THE SONG OF BANGLADESH
(Joan Baez, from the Album "Come From The Shadows",1972)


Bangladesh, Bangladesh
Bangladesh, Bangladesh
When the sun sinks in the west
Die a million people of the Bangladesh

বাংলাদেশ, বাংলাদেশ ।।
যখন সূর্য অস্ত যায় পশ্চিমে
(তখন) লক্ষ লক্ষ লোক নিহত হয় বাংলাদেশে ।।

The story of Bangladesh
Is an ancient one again made fresh
By blind men who carry out commmands
Which flow out of the laws upon which nation stands
Which is to sacrifice a people for a land

বাংলাদেশের উপাখ্যান
একটি প্রাচীন উপাখ্যান (যাকে) পুনরায় সতেজ করে তুলেছে
কিছু অন্ধ মানুষ, যারা আদেশ পালন করে
যে (আদেশ) প্রবাহিত হয় (রাষ্ট্রের) বিধান থেকে, যার উপর রাষ্ট্র দাঁড়িয়ে আছে 
(যে বিধান বলে) একটি ভূখণ্ডের জন্য একটি জাতির বলি দিতে ।।

Once again we stand aside
And watch the families crucified
See a teenage mother's vacant eyes
As she watches her feeble baby try
To fight the monsoon rains and the cholera flies

আবার একবার আমরা একপাশে সরে দাঁড়াই,
এবং পরিবারদের ক্রুশবিদ্ধ হওয়া প্রত্যক্ষ করি,
দেখি নাবালিকা মায়ের শূন্য দৃষ্টি
যখন সে চেয়ে দেখে তার ক্ষীণ শিশুর লড়াই
কলেরার মাছি আর মৌসুমি বৃষ্টি ।।

And the students at the university
Asleep at night quite peacefully
The soldiers came and shot them in their beds
And terror took the dorm awakening shrieks of dread
And silent frozen forms and pillows drenched in red

এবং বিশ্ববিদ্যালয়ের ছাত্ররা
ঘুমিয়ে ছিল পরম নিশ্চিন্তে রাত্রে
সৈন্যরা এল এবং শয্যাতেই গুলি করল তাদের 
এবং আতঙ্ক গ্রাস করল ডর্মিটরিকে, জাগিয়ে তুলল তীক্ষ্ণ আর্তনাদে
এবং নিঃশব্দ, হিম হয়ে যাওয়া আকৃতিগুলো আর রক্তে ভেসে যাওয়া সব বালিশ ।।

Did you read about the army officer's plea
For donor's blood ? It was given willingly
By boys who took the needles in their veins
And from their bodies every drop of blood was drained
No time to comprehend and there was little pain

তুমি কি পড়েছ সৈন্যবাহিনীর অফিসারের সেই আবেদন
দাতার রক্তের জন্য ? যা স্বেচ্ছায় দিল
ছেলেরা যারা সূঁচ নিল নিজেদের ধমনীতে
এবং তাদের দেহ থেকে প্রতিটি রক্তবিন্দু শুষে নেওয়া হল
কোন সময় পেল না কিছু বোঝার আর কষ্টও হল অল্প  ।।

And so the story of Bangladesh
Is an ancient one again made fresh
By all who carry out commands
Which flow out of the laws upon which nations stand
Which say to sacrifice a people for a land


[Joan Baez wrote and performed "The Song of Bangladesh" at the Concert for Bangladesh, Madison Square Garden in 1971. This song was based on the Pakistan Army crackdown on unarmed sleeping Bengali students at Dhaka University on March 25, 1971.] More

5) Quiz : Name the most suicidal race of time

সর্বকালের শ্রেষ্ঠ আত্মঘাতী জাতি কারা ?

Yes. We are right. "No race in this world is so oblivious of dangers to itself than Bengali Hindus, no race is more capable of such collective suicide." [Against the Current, Tathagata Roy, 5 March 2015]

আমরা ভারতীয় (বিশেষ করে পশ্চিমবঙ্গের) হিন্দু বাঙ্গালিরা আগুনের উপর রাখা কেটলির জলের মধ্যে থাকা নিশ্চিন্ত ব্যাঙের মত । ১৯৪৬ থেকেই কেটলির তলায় আগুন জ্বলছে । পূর্ব পাকিস্তানে ১৯৪৭ থেকে ১৯৭১ পর্যন্ত সরকারি ভাবে ফুটন্ত জলে প্রচুর ব্যাঙ মরেছে, কিছু লাফিয়ে এই পশ্চিমবঙ্গে বা আসামের কাছার জেলায় গিয়ে বেঁচেছে । আসামেও আমাদের অনেকেরই কপালে সেকুলার সরকারের বদান্যতায় ডি-ভোটার (Doubtful-voter) তকমা জুটেছে (এ আর এক বঞ্চনার ইতিহাস) । তবুও আমরা নিশ্চিন্তে আছি । পশ্চিমবঙ্গ থেকেও আরও পশ্চিমে উড়িষ্যা বা বিহারে এখন থেকেই জমি/বাড়ি দেখে রাখা উচিত । নাহলে ইহুদিদের মত আরও একবার কচুকাটা বা উৎখাত হওয়াটা শুধু সময়ের অপেক্ষাজয় হিন্দ্‌...

আমাদের এই শ্রদ্ধেয় ও শ্রাদ্ধেয় জাতিভুক্ত সচেতন, পণ্ডিত গোবেচারার দল যখন একযোগে পটল lift করিতে আরম্ভ করেন তখন ৩৩ কোটি হিন্দু দেব-দেবিও সূক্ষ দেহ ধারণ করিয়া, কোন নিকটবর্তী ঊর্দ্ধলোকে নিরাপদে গমন করিয়া, হাঁপ ছাড়িয়া বাঁচেন । আর "রাখিবে হরি মারিবে কে" ? - এই ভাবিয়া যাঁহারা নিশ্চিন্তে, সাত্ত্বিক জীবন যাপন করিতেছেন, তাঁহাদের শীঘ্রই মর্ত্যলোক ভিন্ন অন্য কোন লোকে পরম গতি হইবে, এই বিষয়ে কোন সন্দেহ নাই । হরে কৃষ্ণ...
_______________________________
Online References:
http://www.oldindianphotos.in/2011/01/calcutta-communal-riot-or-great.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Action_Day
http://www.oldindianphotos.in/2011/01/life-during-calcutta-kolkata-communal.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Noakhali_riots
https://bn.wikipedia.org/wiki/নোয়াখালী_দাঙ্গা
http://www.eastbengal.org/noakhali.pdf
http://comic-guy.blogspot.in/2011/01/biggest-mistake.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Yahya_Khan
https://en.wikipedia.org/wiki/Huseyn_Shaheed_Suhrawardy
[https://en.wikipedia.org/wiki/Sheikh_Mujibur_Rahman
https://bn.wikipedia.org/wiki/শেখ_মুজিবুর_রহমান
http://www.ppdj.co.vu/2013/03/blog-post_30.html
https://www.youtube.com/channel/UCS1qmMQEO8KBurXzQCjlbrA
http://www.joanbaez.com/Discography/CFTS.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Joan_Baez
http://mukto-mona.com/wordpress/?p=52
http://avijit.humanists.net/music/Joan%20Baez%20-%20Song%20of%20Bangladesh.mp3
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Concert_for_Bangladesh
http://www.guruchandali.com/guruchandali.Controller?portletId=8&porletPage=2&contentType=content&uri=content1373736949992
https://bn-in.facebook.com/permalink.php?story_fbid=339669386177951&id=155686971242861
http://www.ppdj.co.vu/2013/03/blog-post_24.html
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=322172477905418&set=a.156454824477185.30293.145957298860271&type=1&relevant_count=1&ref=nf
http://dspace.wbpublibnet.gov.in:8080/jspui/handle/10689/12260
http://indiatoday.intoday.in/story/five-things-you-didnt-know-about-the-bangladesh-war/1/311270.html
http://www.massviolence.org/the-calcutta-riots-of-1946
http://defence.pk/threads/calcutta-hindu-muslim-riot-of-august-1946-and-its-impact-on-east-bengal.271036/
http://www.somewhereinblog.net/blog/Chhaya/28827104
https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_violence_in_India
http://tathagataroy.blogspot.in/2015/03/bengali-hindus-in-west-bengal-gone-case.html?
http://www.omgiloveyourhair.com/complacency-kills/
Gandhi's Passion: The Life and Legacy of Mahatma Gandhi, By Stanley A. Wolpert

No comments:

Post a Comment